TwinCam 88’’ - 1999 - ????

Najnowsza linia silników Harleya-Davidsona, która po 15 latach wyparła bardzo udany model Evolution. Nowy silnik wyróżnia to, że ma mniej wspólnego z Evo niż Evo miał wspólnego z Shovelheadem. Mało która część z Evo pasuje do TwinCam, wspólnych części jest zaledwie 18. Nazwa pochodzi od dwóch wałków rozrządu umieszczonych w korpusie silnika i napędzanych łańcuchami. Czasem TwinCam występuje pod nazwą Flathead lub Revolution. To ostatnie określenie nawiązuje do rzeczywiście rewolucyjnych nowych rozwiązań technicznych. Silnik jest podobny do poprzedników tylko w tym, że jest chłodzony powietrzem, ma 2 cylindry rozchylone po kątem 45 ş i jest nieco podobny do poprzedników optycznie. Reszta to kompletnie nowe rozwiązania. Wzrosła pojemność skokowa do 1449 ccm, zwiększono średnicę tłoka do 3,75 cala tj. 95,3 mm (z 6,5 cala). Skok zmniejszono do 4 cali tj. 101,6 mm z 4,25 cala. Zmieniono radykalnie system smarowania. Zniknęła charakterystyczna od dziesięcioleci dla Harleya zewnętrzna pompa oleju, którą zastąpiono pompą wewnętrzną, podobnie jak w Sportsterze. Obecnie filtr oleju jest w pierwszej kolejności zaopatrywany w olej, który potem dopiero „idzie” do silnika. Zastosowano również specjalne dysze, które natryskują olej na denka tłoków- w celu poprawy ich chłodzenia. Rozwiązanie to znane od dziesięcioleci w przemyśle samochodowym, stosowane jest od dawna również przez niektórych producentów motocykli m.in. Suzuki, które używa podobnego patentu w modelach chłodzonych olejem. Zmieniono konstrukcję wału korbowego. Wprowadzono nowy sposób łóżyskowania dĽwigienek zaporowych. Aby poprawić szczelność wszystkie łożyskowania umieszczone zostały wyłącznie w korpusie silnika. Wprowadzono nowe kształty komory spalania oraz kanałów ssących i olejowych w głowicach. Powierzchnia żeber chłodzących została zwiększona aż o 50 % w stosunku do poprzednika. Zmieniono uszczelnienia w silniku na oringowe ze stosowanych uprzednio uszczelek papierowo-silikonowych. Filtr poiwetrza urósł do znacznie większych rozmiarów, zmieniono sposób mocowania skrzyni biegów do silnika, wymieniono na doskonalszy cały układ zapłonowy. Zastosowano nowe dekle boczne o innych kształtach. Układ wydechowy wyposażono w katalizator spalin.
Silniki TwinCam zasilane są w zależności od modelu motocykla za pomocą wtrysku paliwa lub gaĽnikowo. Nowy silnik zaprojektowano tak, żeby maniacy „rasowania” mogli swobodnie się realizować. Większość elementów wytwarzana jest ze sporym „zapasem”, tak, że silnik można przebudowywać w dużo większym stopniu niż Evolution.
Pojawienie się TwinCam nie wywołało u klijentów Harleya tak dużo emocji jak zastąpienie Shovela przez Evo. Różnica technologicznia nie była tu aż tak ogromna. Dobry silnik jakim był Evo został zastąpiony przez jeszcze lepszy. TwinCam lepiej od poprzednika wkręca się na obroty, lepiej znosi pracę w górnych zakresach obrotów, ma przy tym znacznie mniejsze wibracje (co wielu ortodoksów zalicza raczej do wad), jest bardziej szczelny i dużo bardziej trwały, posiada sporo wyższą kulturę pracy. Ma większą moc i moment obrotowy, przy czym zachował zbliżone do Evo brzmienie. Jest to bardzo dobry silnik, dziadek Shovelhead spokojnie mógłby być z niego dumny.

Dane techniczne

Typ: V2 45ş,
Rozrząd: OHV z 2 wałkami,
Poj.skokowa: 1449 ccm,
Sprężanie: 8,8,
Moc: 49 kW (68 KM), przy 5400 obr/min,
Max. moment obrotowy: 109 Nm/3500 obr/min.