EVOLUTION 1984-1999

Od połowy lat 70-tych kierownictwo AMF/Harley-Davidson dostrzegało konieczność wprowadzenia do produkcji nowego modelu silnika. Shovelhead nie mógł już dłużzej konkurować z inwazją coraz bardziej doskonałych technicznie japończyków. Rozpoczęto wdrażanie programu “Nova”- projektu zupełnie nowego silnika, który nie miał nic wspólnego ze swoimi poprzednikami. Na szczęście modele testowe nie sprawdziły się i z projektu zrezygnowano. Wkrótce jednak podjęto nowe działania projektowe- w oparciu jednak tym razem o starą, dobrą, wypróbowaną i niezawodną do tej pory metodę: wykorzystać wszelkie zalety poprzednika i eliminując jego wady stworzyć silnik doskonalszy, przestrzegając oczywiście najważniejszego “przykazania”. Silnik musiał zachować charakterystyczne dla Harleyów z ubiegłych lat brzmienie i podobny wygląd tj. 2 cylindry w ukłazie V rozchylone pod kątem 45 stopni. Nawiązano współpracę z firmą Porshe, część badań zlecająć niemieckim inżynierom z fabryki w Weissach. Współpraca była bardzo efektywna. W 1983 r. gotowy był nowy model silnika Harleya-Davidsona, którego nazwano Evolution (EVO). Druga proponowana nazwa: Blockhead- nawiązująca tradycyjnie do kształtu dekli głowic nie przyjęła sie. I dobrze bo Blockhead to z ang. głupol- a kto chciałby jeĽdzić głupkiem?





W 1984 r. zaprezentowano 5 modeli motocykli H-D wyposażonych w nowe silniki. Dla tradycyjnych klientów Harleya nowy silnik był szokiem i spotkał się raczej z krytyką. Często porównywano go do japońskiej konkurencji, zarzucając wzorowanie się na “zakazanych” dla H-D wzorach. Wkrótce nieufność została przełamana a EVO stało się prawdziwym przebojem firmy. Nawet ci, którzy początkowo przeklinali Evolution za jego “plastikową japońskość” musieli pogodzić się z faktami. A te były takie, że nowy silnik był z każdej strony technicznie doskonalszy od legendarnego Shovelheada. Zachowując “stare” proporcje średnicy tłoka do skoku (88 x 108 mm) i bardzo zbliżony do Shovela dół, został odchudzony o 9 kg.. Zmieniono materiały- silnik w całości wykonany był ze stopów lekkich (głowice, cylindry, skrzynia korbowa). O 10% w porównaniu do poprzednnika wzrosła moc, uzyskano sporo większy moment obrotowy m. in. poprzez ulepszenie korbowodów, zmianę kształtu gniazd zaworowych i wyższemu stopniowi sprężania. Zawory otwierały się teraz na dłużej i były większe. Zastosowano doskonałe tłoki niemieckiej firmy MAHLE, z domieszką 12% silikonu. Całkowicie przeprojektowano system smarowania, kładąc nacisk na bardziej efektywny system “powrotu” oleju. Poprawiło to chłodzenie silnika i zmniejszyło zużycie oleju. Zdziwieni właściciele nowych Evo pamiętając o problemach “olejowych” poprzednich modeli H-D częściej niż konieczne sprawdzali stan oleju w motorze, bo nowy silnik przestał “znaczyć miejsca” kroplami oleju- co dotej pory było raczej standardem.





Przez lata produkcji wprowadzono sporo dodatkowych ulepszeń w silniku, dlatego niktóre elementy różnią się od siebie w zależności od roku produkcji i nie mogą być zamieniane. Od 1995 r. Evo były dostępne w wersjach z elektronicznym wtryskiem paliwa firmy WEBER.





Podsumowując: Evolution nie jest nr 1 H-D jeżeli chodzi o brzmienie, klang. Jest za to mistrzem technicznym. Jest to dojrzała konstrukcja, która w latach swojej produkcji bez trudu mogła konkurować z nowoczesnymi konstrukcjami innych marek.





Dane techniczne:





EVOLUTION 1984-1999:


45ş chłodzony powietrzem, średnica tłoka 88 mm, skok 108 mm, pojemność 1338 ccm (81,65cu in), kompresja: 8,5:1, gaĽnik: Keihin 38 mm, od 1990 Keihin CV 40 mm, od 1995 wtrysk paliwa Weber w wybranych mod., zapłon elektroniczny bezstykowy, alternator, moc 64 HP

Pomocne Dane/Eksploatcja:

ŚWIECE:

Przerwa między elektrodami: 0,40".

Producent/ Oznaczenie:H-D Standard 5R6A H-D Gold 5R6AG H-D Platinum 5R6APP Champion RN12YC Autolite 4265 Autolite Platinum AP4265DP2 ACCEL 2410A Splitfire SF6D Screamin Eagle EVS13S - Hot

EVS13P - Cold ACDelco 44NS NGK BPR5ES-11 NGK Platinum BPR5EVX-11 Bosch WR8D

WR8DC.

WR8DP Denso Iridium IW16
FILTRY OLEJU ZAMIENNIKI:
# Purolator PL10241 / PL25230
# Mobil1 M1-102
# Bosch 3330 i Bosch 3421 (lekko lepszy parametrami)